Karta informacyjna |
Urząd Gminy w Komańczy tel: 13 467 70 35 tel: 13 467 70 33 |
Data ostatniej aktualizacji karty |
31 sierpnia 2020 |
Odnośnik do e-formularza |
Brak |
Opis sprawy |
Nadanie numeru PESEL dla obywatela polskiego Nadanie nr PESEL jest czynnością materialno-techniczną. Masz polskie obywatelstwo, ale mieszkasz za granicą i nie masz numeru PESEL? Numer PESEL będzie ci potrzebny, jeśli chcesz otrzymać polski dowód osobisty lub paszport. Również niektóre urzędy i instytucje wymagają podania numeru PESEL. We wniosku musisz wpisać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy Urząd Skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, to powinien wskazać ci również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru. |
Kogo dotyczy |
Dzieciom urodzonym na terytorium RP numer PESEL nadawany jest z urzędu przy rejestracji dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego. W przypadku dzieci urodzonych poza terytorium RP posiadających obywatelstwo polskie w pierwszej kolejności należy uzyskać polski akt urodzenia. Dzieciom posiadającym obywatelstwo polskie urodzonym za granicą, które nie posiadają numeru PESEL, numer ten nadaje się: · przy składaniu wniosku o pierwszy paszport biometryczny(za granicą w polskim konsulacie, a na terenie RP w wydziale paszportowym) (paszport tymczasowy nie zawiera nr PESEL) · przy składaniu w dowolnym urzędzie gminy na terytorium RP wniosku o pierwszy dowód osobisty. · przy zameldowaniu(zgłoszeniu zamieszkania) na terytorium RP na pobyt stały lub czasowy. W przypadkach innych niż wskazanych powyżej, osoby, które są obowiązane do posiadania numeru PESEL na podstawie przepisów prawa numer ten otrzymują na wniosek o nadanie numeru PESEL. |
Wymagane dokumenty |
· Wniosek o nadanie numeru PESEL. We wniosku o nadanie numeru PESEL należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. W przypadku, gdy jakiś podmiot/urząd (np. ZUS czy Urząd Skarbowy, notariusz) wymaga podania numeru PESEL, to powinien wskazać również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, wnioskodawca jest wzywany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. · Dokumenty potwierdzające dane zawarte w pkt 3-5 wniosku w szczególności akty stanu cywilnego tj. odpis skrócony aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku itd. · Dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu. |
Formularze / Wnioski / Materiały do pobrania |
Wniosek w wersji papierowej: do pobrania poniżej lub w pokoju nr 16 |
Opłaty |
· Brak · Złożenie pełnomocnictwa -17,00 zł. Nie pobiera się opłaty, jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu i rodzeństwu. Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej dołącza się do wniosku. |
Jednostka / osoba odpowiedzialna |
pokój 16 – stanowisko ds. obywatelskich Renata Kusy tel: 134677035 wew. 43, e-mail: so@komancza.pl |
Miejsce składania dokumentów |
· W Urzędzie Gminy w Komańczy pokój 16 Wniosek o nadanie numeru PESEL składa się w organie gminy właściwym dla miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a w przypadku braku meldunku: · w organie gminy właściwym dla siedziby pracodawcy, · w razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy - wniosek składa się w organie gminy właściwym dla Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy. |
Termin załatwienia sprawy |
Bez zbędnej zwłoki |
Podstawa prawna |
· Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1397 z późn. zm.). · Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256). · Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1000 z późn. zm.). · Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1984). |
Tryb odwoławczy |
Nie przysługuje |
Uwagi i dodatkowe informacje |
Wniosek można złożyć osobiście, poprzez przedstawiciela ustawowego lub może to zrobić pełnomocnik. Powiadomienie o nadaniu numeru PESEL jest przekazywane, w zależności od wskazania przez wnioskodawcę na wniosku, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przez e-PUAP. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów formalnych wnioskodawca jest wyzwany do ich usunięcia w ciągu 7 dni -nieusunięcie braków powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. |
Data wytworzenia: | 2020-08-31 |
Sporządzone przez: | Renata Kusy |
Data udostępnienia: | 2021-04-28 14:03:32 |
Opublikowane przez: | Tomasz Rachwał |
Rodzaj zamówienia: | Informacja |
Rejestr zmian: | Link |
Wyświetleń: | 1037 |