Kontrole w zakresie właściwego gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych
Dla sprawdzenia poprawności funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a także zasadności udzielanych ulg za posiadanie kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów, informujemy, że upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy w Komańcza rozpoczynają kontrole nieruchomości.
Zakres przedmiotowy kontroli będzie obejmował przestrzeganie przez właścicieli nieruchomości zasad utrzymania czystości i porządku, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, w szczególności:
prowadzenie właściwej segregacji odpadów,
posiadanie kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów (w przypadku właścicieli, którzy zadeklarowali taki sposób zbierania odpadów BIO),
kontrola zgodności liczby osób zadeklarowanej w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze stanem faktycznym.
W przedmiotowym zakresie pracownicy Urzędu sprawdzą, czy w pojemnikach i workach znajdują się właściwe frakcje odpadów.
W przypadku stwierdzenia, że odpady zbierane są w niewłaściwy sposób, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w celu naliczenia opłaty podwyższonej za niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania odpadów.
Przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obowiązkowa.
W przypadku właścicieli, którzy zadeklarowali kompostowanie bioodpadów, weryfikacji poddane zostanie faktyczne posiadanie kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów. Właścicielowi nieruchomości, który korzysta ze zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów ulegających biodegradacji, a nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, wydana zostanie decyzja o utracie prawa do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z ww. przesłanek. Ponowne prawo do zwolnienia będzie przysługiwało po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna (zgodnie z art. 6k ust. 4b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
