- DLA MIESZKAŃCÓW
- Kalendarz wydarzeń
- Najczęściej zalatwiane sprawy
- Zagospodarowanie przestrzenne i gospodarka gruntami
- Ochrona Środowiska
- Podatki i opłaty lokalne, Zaświadczenia
- Sprawy meldunkowe, dowody osobiste, wpis do rejestru wyborców
- USC - urodzenia, małżeństwa, zgony
- Działalność gospodarcza, zezwolenia na alkohol
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Gospodarka komunalna (GPGK)
- Pomoc społeczna
- Gospodarka odpadami
- Tydzień prawidłowej segregacji
- Harmonogram odbioru odpadów komunalnych
- Gdzie to wyrzucić
- InfoŚmieci
- Zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
- Od kogo są odbierane odpady
- Jakie odpady są odbierane
- W jaki sposób są odbierane odpady
- Kto odbiera odpady
- Gdzie i w jakim terminie uiszczać opłatę za śmieci
- Ile płacić za śmieci
- Co to jest deklaracja i kiedy należy ją zmienić
- Kompostownik przydomowy
- Zasady Funkcjonowania PSZOK-u
- Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komonualnymi
- Piątka za segregację
- Opróżnianie zbiorników bezodpływowych
- Rejestr działalności regulowanej
- Edukacja Ekologiczna
- Czyste Powietrze
- Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
- Nieodpłatna pomoc prawna
- Zdrowie
- Edukacja
- Komunikacja i transport
- Tablica informacyjna
- Bezpieczeństwo
- Koronawirus
Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komonualnymi
WSTĘP
Gmina Komańcza jest jednostką samorządu terytorialnego, która realizuje zadanie własne, a także zadania zlecone z mocy ustawy z zakresu administracji rządowej. Utrzymanie czystości i porządku w gminie należy do obowiązków zadań własnych gminy, która zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania.
Gmina Komancza jest gminą wiejską, obejmuje obszar o powierzchni 387,86 km.kw., w skład Gminy wchodzi 18 miejscowości.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z pózn.zm.), gminy zobowiązane zostały do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na swoim terenie. Analiza ta ma zweryfikować możliwości techniczne i organizacyjne w zakresie przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania, a także potrzeb inwestycyjnych, oraz kosztów systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Ma również dostarczyć informację o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków określonych w ustawie, a także ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy.
Analiza dotyczy 2021 roku i sporządzona została na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1966 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2024 poz. 399 z późn.zm.), gdzie został określony wymagany zakres takiej analizy, pokrywa się ona z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi sporządzanymi przez gminy na podstawie art. 9tb cytowanej ustawy.
CEL I ZAKRES OPRACOWANIA.
Obowiązek przeprowadzenie analizy stanu gospodarki odpadami wynika z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opracowanie ma na celu analizę prowadzonych działań i podejmowanych uchwał oraz decyzji w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Komańcza, a także zapewnienia przejrzystości działania samorządu w zakresie gospodarowania odpadami i wydatkowania środków finansowych pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zakres opracowania obejmuje zagadnienia wskazane w art. 9tb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
- potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
- koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- liczbę mieszkańców;
- liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;
- ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
- ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
- uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
- masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
UWARUNKOWANIA PRAWNE.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tj. Dz. U. 2024, poz. 399);
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. 2021, poz. 1530);
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 2412);
- Ustawa o odpadach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).
SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY KOMAŃCZA
Zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych bezpośrednio do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Gmina Komancza została zakwalifikowana do regionu Południowo – Zachodniego województwa Podkarpackiego. Odpady komunalne zebrane z terenu gminy Komańcza przekazywane są do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o. w Krośnie u.Białobrzeska 108, która uzyskała status Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK). Spółka prowadzi instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów oraz instalacje do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów, odpadów zielonych i bioodpadów.
Nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Komańcza zostały objęte od 1 lipca 2013 roku nieruchomości zamieszkałe przez mieszkańców. W roku 2020 zostały uchwałą objęte system gminnym nieruchomości na których znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno – wypoczynkowe oraz nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, na których prowadzone są świadczone usługi hotelarskie. Pozostałe nieruchomości niezamieszkałe, w tym budynki użyteczności publicznej (szkoły, urzędy, ośrodki zdrowia), przedsiębiorstwa, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, usługowej zobowiązane są do zawarcia umowy na odbiór odpadów z firmą wpisaną do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Wójta Gminy Komańcza.
Ogłoszono przetarg na odbiór odpadów komunalnych i ich zagospodarowanie dnia 10.11.2023r. i zakończono wybraniem oferty dnia 29.12.2023r.
W wyniku ogłoszonego w listopadzie 2023 roku przetargu na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie Gminy Komańcza” wyłoniono wykonawcę usługi, który oferował najniższą ceną tj. TRANSRZĘT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w miejscowości Zabłotce 51, 38-500 Sanok, z którym Gmina Komańcza dniu 04.12.2024r. roku zawarła umowę na czas określony od 1 stycznia 2024r. do 31 grudnia 2024r.
Odpady z Gminy Komańcza odbierane są w postaci zmieszanej i selektywnej, w przypadku odpadów ulegających biodegradacji dopuszcza się kompostowanie we własnym zakresie.
Od 1 września 2019r. obowiązuje nowy system gospodarowania odpadów tj., „system workowy”. Na terenie gminy utworzona została sieć punktów zbiórki odpadów komunalnych oraz wydawane są worki wraz z QR kodem umożliwiający identyfikację właściciela odpadów. Odbierane odpadów komunalnych odbywa się zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez Wójta Gminy Komańcza.
Pojemniki i worki zostały oznakowane w następujący sposób:
- szkło, zielony pojemnik/worek z napisem: SZKŁO,
- papier, tektura, opak. wielomateriałowe, metal, żółty/worek z napisem: PAPIER/METAL,
- tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe, ulegające biodegradacji, żółty pojemnik/worek z napisem: PLASTIK,
- odpady pozostałe po segregacji i odpady zmieszane czarny pojemnik/worek z napisem: ODPADY ZMIESZANE,
- bioodpady brązowy pojemnik/worek z napisem: BIO ODPADY,
- popiół z napisem: POPIÓŁ.
Dodatkowo opcjonalnie na terenie Gminy Komańcza organizowane są (przy wcześniejszym powiadomieniu mieszkańców) zbiórki odpadów segregowanych tj.
- odpadów zielonych i ulegających biodegradacji,
- chemikalii (farb, rozpuszczalników itp.),
- zużytych baterii i akumulatorów,
- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
- odpadów budowlanych o porozbiórkowych,
- zużytych opon.
ILOŚĆ ODPADÓW KOMUNALNYCH WYTORZONYCH NA TERENIE GMINY KOMAŃCZA W 2023 ROKU
- niesegregowane odpady zmieszane – 194,7200 Mg
- nieruchomości zamieszkałe – 181,8520 Mg
- nieruchomości niezamieszkałe – 13,3600 Mg
- zmieszane odpady opakowaniowe 103,0400 Mg
- opakowania ze szkła – 75,5800 Mg
- opakowania z papieru i tektury – 15,9100 Mg
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 1,2470 Mg
- odpady wielkogabarytowe – 32,5400 Mg
- zużyte opony – 4,6800 Mg
- urządzenia zawierające freon – 0,8800Mg
- Odpady kuchenne ulegające biodegradacji – 8,8900 Mg
- Popiół – 14,5400 Mg
- Tekstylia – 2,6800 Mg
Masa odpadów powstałych po sortowaniu albo mechaniczno-biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania w 2023 roku :
- o kodzie 19 05 99 : 46,0311 Mg
Masa odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi z odpadów odebranych i zebranych z terenu Gminy Komancza – 141,8357 Mg :
- opakowania z papieru i tektury kod 15 01 01 : 15,3569 Mg
- opakowania z tworzyw sztucznych kod 15 01 02 : 29,6327 Mg
- opakowania z metali kod 15 01 04: 6,1788 Mg
- zmieszane odpady opakowaniowe kod 15 01 06: 0,0000 Mg
- opakowania ze szkła kod 15 01 07: 58,5745 Mg
- popiół kod 20 01 99: 9,1350 Mg
- opony kod 16 01 03: 0,0000Mg
- opakowania wielomateriałowe kod 15 01 05: 1,8500 Mg
- odpady ulegające biodegradacji kod 20 02 01: 8,890 Mg
- papier i tektura 19 12 01: 0,0000 Mg
- odpady wielkogabarytowe: 5,5468 Mg
LICZBA MIESZKAŃCÓW
- liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2023 roku – 4279 osób,
- systemem objęto 2914 osób,
- liczba właścicieli nieruchomości niezamieszkałych którzy nie zawarli umów, o której mowa w art. 6 ust. 1 – brak danych.
FUNKCJONOWANIE SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI DOCHODY I WYDATKI
- Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za 2023 rok wynosiły: 844,282,12 zł.(przypisy + odpis ).
- Dochody otrzymane z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2023 roku: 813,268,17 zł.
- Zaległość z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2023 roku wynosiła: 47,610,32 zł.
KOSZTY PONIESIONE W ZWIĄZKU Z FUNKCONOWANIE GMINNEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI:
- Za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - 491,362,03 zł
- Zagospodarowanie odpadów komunalnych w Regionalnej Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Krośnie- 181,484,97 zł.
- Wypłata inkasa inkasentom – 15,992,44 zł.
- Inne: 44,057,31 zł
POTRZEBY INWESTYCYJNE ZWIAZANE Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI.
W 2023 roku nie zrealizowano żadnych zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
PODSUMOWANIE
Z przedstawionych w analizie informacji wynika, że gmina osiągnęła wymagane przepisami prawa poziomy odzysku:
- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych,
- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Sporządziła:
Insp. Kamila Sobolak
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2019
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2018
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2020
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2021
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2022
- Analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2023