Niedziela, 16 listopada 2025
Imieniny: Ładowanie...
Ładowanie pogody...
Urząd Gminy Komańcza

Urząd Gminy Komańcza

BIP
AKTUALNOŚCIAKTUALNOŚCI
INWESTYCJEINWESTYCJE
GMINAGMINA
  • O Gminie
  • O Gminie w Mediach
  • Odznaka Honorowa Gminy Komańcza
  • Sołectwa w Gminie Komańcza
  • Projekty
  • Fundusz dróg samorządowych
  • Zadania dofinansowane ze środków budżetu państwa
  • Rządowy Fundusz Polski Ład
  • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
  • Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce w latach 2021- 2030
  • Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
  • Organizacje pozarządowe
  • Strategia Rozwoju Ponadlokalnego dla Partnerstwa Turystyczne Bieszczady na lata 2025-2030
DLA MIESZKAŃCÓWDLA MIESZKAŃCÓW
  • Kalendarz wydarzeń
  • Najczęściej zalatwiane sprawy
  • Gospodarka odpadami
  • Czyste Powietrze
  • Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Zdrowie
  • Edukacja
  • Komunikacja i transport
  • Ważne dane, telefony i adresy
  • Konta bankowe
  • Tablica informacyjna
  • Ostrzeżenia meteorologiczne
  • Bezpieczeństwo
  • Koronawirus
  • Cmentarze Komunalne Gminy Komańcza
DLA TURYSTÓWDLA TURYSTÓW
  • Kalendarz wydarzeń
  • Wirtualna Komańcza
  • Warto zobaczyć
  • Trasy rowerowe
  • Szlaki turystyczne
  • Baza noclegowa
DLA INWESTORADLA INWESTORA
  • Działki na sprzedaż
  • Działki do dzierżawy
AKTUALNOŚCIINWESTYCJE
GMINA
O GminieO Gminie w MediachOdznaka Honorowa Gminy KomańczaSołectwa w Gminie KomańczaProjektyFundusz dróg samorządowychZadania dofinansowane ze środków budżetu państwaRządowy Fundusz Polski ŁadRządowy Fundusz Rozwoju DrógProgram integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce w latach 2021- 2030Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów WiejskichOrganizacje pozarządoweStrategia Rozwoju Ponadlokalnego dla Partnerstwa Turystyczne Bieszczady na lata 2025-2030
DLA MIESZKAŃCÓW
Kalendarz wydarzeńNajczęściej zalatwiane sprawyGospodarka odpadamiCzyste Powietrze Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)Nieodpłatna pomoc prawna ZdrowieEdukacjaKomunikacja i transportWażne dane, telefony i adresyKonta bankoweTablica informacyjnaOstrzeżenia meteorologiczneBezpieczeństwoKoronawirusCmentarze Komunalne Gminy Komańcza
DLA TURYSTÓW
Kalendarz wydarzeńWirtualna KomańczaWarto zobaczyćTrasy roweroweSzlaki turystyczneBaza noclegowa
DLA INWESTORA
Działki na sprzedaż Działki do dzierżawy
  1. Strona główna

Menu

GMINA KOMAŃCZA
O Gminie
O Gminie w Mediach
Telewizja
Sołectwa w Gminie Komańcza
Projekty
Projekty Rewitalizacja Nasypu Kolejowego w Komańczy Iluminacja obiektów dziedzictwa kulturowego Ścieżka zielarska upowszechnianie wiedzy o bioróżnorodności Stawiamy na edukację w Gminie Komańcza
Fundusz dróg samorządowych
Fundusz rozwoju inwestycji lokalnych
Zadania dofinansowane ze środków budżetu państwa
Rządowy Fundusz Polski Ład
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce w latach 2021- 2030
Organizacje pozarządowe
Stowarzyszenia LGD Nasze Bieszczady
DLA MIESZKAŃCÓW
Kalendarz wydarzeń
Najczęściej zalatwiane sprawy
Zagospodarowanie przestrzenne i gospodarka gruntami Ochrona Środowiska Podatki i opłaty lokalne, Zaświadczenia Sprawy meldunkowe, dowody osobiste, wpis do rejestru wyborców USC - urodzenia, małżeństwa, zgony Działalność gospodarcza, zezwolenia na alkohol Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gospodarka komunalna (GPGK) Pomoc społeczna
GOSPODARKA ODPADAMI
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych Gdzie to wyrzucić InfoŚmieci Zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych Od kogo są odbierane odpady Jakie odpady są odbierane W jaki sposób są odbierane odpady Kto odbiera odpady Gdzie i w jakim terminie uiszczać opłatę za śmieci Ile płacić za śmieci Co to jest deklaracja i kiedy należy ją zmienić Kompostownik przydomowy Zasady Funkcjonowania PSZOK-u Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komonualnymi Piątka za segregację Opróżnianie zbiorników bezodpływowych Rejestr działalności regulowanej Edukacja Ekologiczna Kontrole w zakresie właściwego gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych
Czyste Powietrze
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
Nieodpłatna pomoc prawna
Zdrowie
Gabinety Komańcza Gabinety Rzepedź Regionalne Centrum Informacji Medycznej (RCIM)
Edukacja
Szkoły Podstawowe Punkty Przedszkolne
Komunikacja i transport
Rozkład jazdy autobusów - Gmina Komańcza
Tablica informacyjna
Władze Gminy Komańcza Konta bankowe Godziny Otwarcia Urzędu Gminy Struktura Organizacyjna Ważne dane, telefony i adresy Zimowe utrzymanie dróg
Bezpieczeństwo
Telefony alarmowe Tabela sygnałów alarmowych Alert RCB Regionalny System Ostrzegania Komunikaty meteorologiczne Informatory dla ludności
Koronawirus
DLA TURYSTÓW
Kalendarz wydarzeń
Wirtualna Komańcza
Informacja turystyczna
Warto zobaczyć
Krzyże i Kapliczki Cerkiew Prawosławna p.w. Orędownictwa Matki Boskiej - Pokrowy w Komańczy Cerkiew Greckokatolicka p.w. Opieki Matki Bożej Pokrowy w Komańczy Cerkiew św. Michała Archanioła w Kulasznem Cerkiew Radoszyce Wodospad w Dołżycy Kościół parafialny obrządku łacińskiego w Komańczy Klasztor Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu w Komańczy Jeziorka Duszatyńskie Źródełko Radoszyce Cyfrowa rekonstrukcja 3D nieistniejącej obecnie cerkwi pod wezwaniem Michała Archanioła w Łupkowie Kompendium wiedzy o roślinach zielarskich oraz propozycje wycieczek zielarskich
Trasy rowerowe
Szlaki turystyczne
Filmy i zdjęcia
Baza noclegowa
DLA INWESTORA
Działki na sprzedaż
Działki do dzierżawy

Nowy Łupków

Odczytywanie w toku...Przygotowywanie...

Miejscowość znajduje się w południowo-zachodniej części Gminy Komańcza, niedaleko granicy polsko-słowackiej. Dziś są to dwie miejscowości - Stary Łupków, w którym znajduje się wielokulturowy cmentarz z kwaterą z I wojny światowej, austriacki dworzec kolejowy, tunel łupkowski oraz schroniska „Koniec świata” i „Pogodne Szwejkowo”. Podczas II wojny światowej wieś została zniszczona i wysiedlona. Nowy Łupków to osada rozbudowana po II wojnie światowej w wyniku powstania pegieerów i Zakładu Karnego.


Geneza powstania
Wieś założona została na prawie wołoskim 6 sierpnia 1526 roku przez dwóch braci pochodzących ze Szczawnego - Olechna i Iwaska, na mocy przywileju wydanego przez starostę sanockiego Mikołaja Wolskiego. Nazwa wsi wiąże się z potokiem płynącym w tym miejscu. Wieś rozwijała się i w 1565 roku mieszkały tam już 23 rodziny. Wyludnienie miejscowości spowodował najazd Jerzego Rakoczego, który miał miejsce w 1657 r. Zaś w 1687 r. na Łupków napadły bandy węgierskich tołhajów.

W latach 1769-1802 Łupków pełnił rolę obozu Konfederatów Barskich w części zwanej "Łazarównią". Droga z Polski przez Słowację na Węgry stanowiła ważny węzeł komunikacyjny pozwalający na przemieszanie się oddziałów z obozów w Łupkowie, Lipowcu i Barwinku. Od połowy XIX do 1946 roku Łupków stanowił włości greckokatolickiego biskupstwa w Przemyślu.


W XIX i podczas I wojny światowej
W 1872 roku we wsi wybudowano stację kolejową na trasie kolei łączącej Budapeszt z Przemyślem i ze Lwowem. Przy stacji powstał urząd pocztowy i telegraficzny. Dwa kilometry na wschód powstała stacja Nowy Łupków, a przy niej z czasem wyrosła osada kolejarska. Wybudowano również wąskotorową kolejkę leśną. W Nowym Łupkowie mieścił się jej zarząd. Tam również dokonywano przeładunku drewna na kolej normalnotorową. Była to inwestycja ważna i strategiczna dla austro-węgierskiej monarchii pod względem wojskowym. Miała służyć sprawnemu transportowi wojsk i zaopatrzenia do podprzemyskiej twierdzy w razie konfliktu z Rosją. W 1880 roku na stacji w Łupkowie, galicyjscy urzędnicy przygotowali uroczyste pożegnanie powracającemu do Wiednia z podróży po Galicji, cesarzowi Franciszkowi Józefowi I. Wydarzenie to uwiecznił na płótnie malarz Wojciech Kossak. Dzieło nosi tytuł "Pożegnanie cesarza w Łupkowie".

W tamtym okresie został wybudowany w Łupkowie tunel o długości 642 m przebiegający przez Przełęcz Łupkowską, będącą w owym czasie swoistą bramą do Galicji. Tunel drążyły dwie firmy: galicyjska i węgierska. Podczas prac przy jego budowie miały miejsce liczne wypadki. Świadkiem budowy tunelu był poeta Iwan Franko, który opisał to w swoim dziele pt.”Kameniara". Tędy też przybył do Galicji bohater powieści Jaroslava Haszka-Dobry Wojak Szwejk.


W dwudziestoleciu międzywojennym
W okresie międzywojennym Łupków liczył ponad 700mieszkańców, w tym ok. 550 Rusinów, 100 Polaków i 50 Żydów. W tym okresie wieś zaczęła spełniać rolę letniska i zimowiska. W pobliżu stacji PKP ulokowane zostało schronisko turystyczne. Obok osiedla kolejarskiego wybudowano kilka nowych domów, sklep i restaurację.


II wojna światowa
Podczas II wojny światowej ludność żydowska Łupkowa została wymordowana, a Łemkowie  wywiezieni do USRR i w ramach Akcji Wisła na ziemie odzyskane. W rezultacie miejscowość opustoszała.

Tunel pod Przełęczą Łupkowską, stanowiący wojskowy punkt strategiczny, był podczas II wojny światowej niszczony dwukrotnie. Pierwszy raz na początku września 1939 r. przez polskich saperów w celu usprawnienia obrony granicy i uniemożliwienia, w razie odwrotu, szybkiego przerzutu wojsk i sprzętu drogą kolejową przez wroga. Drugie wysadzenie tunelu miało miejsce jesienią 1944 r. przez Niemców podczas odwrotu z tych terenów pod naporem Armii Czerwonej. Magistrala ta miała duże znaczenie dla Armii Radzieckiej, gdyż tą drogą otrzymywała ona zaopatrzenie i posiłki dla wojska. Zapadła więc decyzja o jej odbudowie. Nie było czasu na odbudowę tunelu, więc tory kolejowe przeprowadzono grzbietem wzniesienia, pod którym znajdował się wysadzony tunel. Pasmo wzniesień liczyło ok. 600 m. Tory biegły szerokim łukiem na szczyt grzbietu przełęczy, po czym spadały stromizną sięgającą 45 stopni w kierunku Medzilaborec na Słowacji. Wielką trudność sprawiało przeprowadzenie tych specyficznych transportów. W górę każdy wagon wyciągały dwie lokomotywy. Na szczycie formowano cały skład pociągu, po czym zjeżdżał on stromizną na dół, hamowany dwiema lokomotywami lub siłą hamulców. Pod koniec okresu eksploatowania przejścia zwanego przez żołnierzy „Pobiedą” hamulce pociągu nie wytrzymały, nabrał on pędu, wyskoczył z szyn i runął ze zbocza. Zapaliły się zbiorniki z benzyną, zginęło kilkunastu żołnierzy i cała obsługa pociągu. Po tym wypadku zaniechano używania „diabelskiej drogi”. Po wojnie tunel został odbudowany.


Po wojnie
W okresie Polski Ludowej w Nowym Łupkowie w 1969 r. powstał Zakład Karny wraz z przylegającym do niego gospodarstwem więziennym. Podczas Stanu Wojennego byli w nim internowani działacze "Solidarności". Jest on współcześnie jedynym czynnym zakładem pracy w miejscowości Nowy Łupków. Poprzez funkcjonujące gospodarstwa rolne oraz Zakład Karny zaczęła rozbudowywać się infrastruktura miejscowości.

Przy stacji kolejowej w Łupkowie mieściła się strażnica WOP. Została zlikwidowana po wejściu Polski do strefy Schengen. W starej części Łupkowa istniała drewniana cerkiew pw. św. Michała Archanioła z 1820 r. wraz z przyległym do niej cmentarzem. Uległa zniszczeniu w 1944 r. Na tym miejscu znajduje się dziś cerkwisko i kilka przedwojennych nagrobków.


Obraz na stronie lupkow1.jpg

Obraz na stronie lupkow.jpg

 


Dane kontaktowe

  • 38-543 Komańcza, Komańcza 166
  • 13 467 70 35
  • urzad@komancza.pl

Numery kont

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK):

  • 20 1130 1105 0005 2057 5820 0005
    Na powyższe konto dokonujemy wpłat z tytułu:
    podatków, opłat za dzierżawy, opłat za wieczyste użytkowanie, czynsze oraz inne opłaty
  • 90 1130 1105 0005 2057 5820 0006
    Na powyższe konto dokonujemy wpłat z tytułu:
    opłat za odpady komunalne

Godziny urzędowania

  • Poniedziałek - Środa: 7:00 - 15:00
  • Czwartek: 7:00 - 16:00
  • Piątek: 7:00 - 14:00
  • Sobota, Niedziela: Zamknięte

Obserwuj nas

Przydatne linki

  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Portal Gov.pl
  • ePUAP
  • mObywatel
Polityka prywatności|Mapa serwisu|Deklaracja dostępności

© 2025 Urząd Gminy Komańcza. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności