Bitewne zmagania w Bieszczadach, będące częścią walk o Karpaty, toczonych przez wojska carskiej Rosji i cesarstwa Austro-Węgier, obserwowało ponad tysiąc amatorów historii I wojny światowej.
Kanwą rekonstrukcji historycznej bitwy był bój o linię kolejową 107, czyli transkarpackie połączenie kolei żelaznej, umożliwiające wówczas przejazd z Budapesztu do Przemyśla i Lwowa. Na szalę zwycięstwa rzucono najnowsze rodzaje broni, w tym lotnictwo.
W rekonstrukcji bitwy uczestniczyły dwa samoloty z epoki. Były to Nieuport 11, za sterami którego zasiadał Krzysztof Cwynar ze Starej Wsi oraz Nieuport 17 pilotowany przez Waldemara Mazera z Przeworska. Obaj samodzielnie zbudowali repliki samolotów myśliwskich z czasów Wielkiej Wojny. Podczas pokazu, latali w barwach ówczesnych sił zbrojnych Francji.
Według ostatnich badań prowadzonych przez doktora Siergieja Nielipowicza, bitwa o Karpaty pochłonęła ponad milion istnień ludzkich po obu stronach konfliktu. Od sierpnia 1914 r. do końca 1915 r., cały front wschodni przebiegał w granicach ziem polskich.
Wydarzenie zrealizowane zostało w ramach projektu pod nazwą "Karpackim Szlakiem Wielkiej Wojny". Dofinansowano je ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego.
Źródło: Aktualności TVP 3 Rzeszów
materiałem wideo dostępne pod adresem "Karpackim Szlakiem Wielkiej Wojny. Rekonstrukcja bitwy w Komańczy"