> Aktualizacja procedury rozpatrywania skarg i wniosków w Urzędzie Gminy Komańcza

Aktualizacja procedury rozpatrywania skarg i wniosków w Urzędzie Gminy Komańcza


Rozpatrywanie skarg i wniosków Urząd Gminy Komańcza

Wójt, zastępca Wójta przyjmuje strony w sprawie skarg i wniosków w każdy wtorek i każdy czwartek w godzinach 10:00-14:00.

  • Przepisy prawne regulujące sposób rozpatrywania skarg i wniosków:
  • Dział VIII Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego – Kpa (Dz. U. z 2024 r., poz. 572),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
  • Składanie skarg i wniosków:
  • Pisemnie na adres urzędu: Urząd Gminy Komańcza, 38-543 Komańcza 166,
  • Środkami komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem platformy ePUAP,
  • Ustnie do protokołu: Przyjmowaniem skarg i wniosków w Urzędzie Gminy Komańcza zajmuje się:
    • Sekretarz Gminy,
    • Inspektor ds. Obsługi Rady Gminy.

Osoba przyjmująca skargę lub wniosek sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.

W przypadku nieobecności w/w pracowników skargę można złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy lub do Wójta Gminy.

  • Informacje ogólne:
  • Skargi i wnioski rozpatrywane są przez komórki merytoryczne właściwe ze względu na przedmiot skargi (wniosku).
  • Skargi i wnioski muszą zawierać:
  • imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego,
  • adres wnoszącego.

Uwaga: Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

  • Prawo składania skarg i wniosków do organów administracji publicznej gwarantuje obywatelom Konstytucja RP. Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Dla wniesienia skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda,
  • Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kpa),
  • Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa),
  • Skargę należy kierować do organu właściwego do jej rozpatrzenia (art. 229 Kpa),
  • Organ właściwy do załatwienia skargi (wniosku) powinien je rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca (art. 237 §1 Kpa), z zastrzeżeniem art. 237 §2 i §4 Kpa,
  • Skargi i wnioski rozpatrywane są przez referaty merytoryczne właściwe ze względu na przedmiot skargi (wniosku),
  • Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi: - o sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego (art. 237 §3 Kpa), - skarżący niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ponowić skargę,
    - w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 §1 Kpa),
  • Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając o tym skarżącego lub wskazać mu właściwy organ (art. 231 Kpa),
  • Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę (art. 243 Kpa).
  • Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku oraz w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244 Kpa albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245), służy prawo wniesienia skargi (art. 246 §1, §2 Kpa).

Data wytworzenia: 2025-02-12
Sporządzone przez: Edyta Opar (Inspektor)
Data udostępnienia: 2025-04-15 22:18:51
Rodzaj zamówienia: Informacja
Opublikowane przez: Tomasz Rachwał
Wyświetleń: 41